Mat, Motion och Motivation

Den 9 augusti va jag på en informationsträff på Stureplan och tänkte jag skulle lyssna vad de hade att säga och kanske fundera på det ett tag. Men där och då bestämde jag att nu kör jag! Så skrev jag in mig. Det är nog bland det bästa beslut jag tagit. Jag smygstartade med deras pulsträning i en vecka och den 16 augusti gjorde jag min hälsoanalys och kunde därmed starta min fasta.

Jag va livrädd innan! För hunger, för trötthet, för att jag skulle vara lättirriterad, för att misslyckas, för att jag inte skulle orka ta mig i mål. Rädd helt enkelt. Men så hade jag ett sånt underbart stöd från syster som hade startat 2 veckor före mig och hon va så positiv och hon sa att hon mådde så otroligt bra! Drick mycket vatten bara, va hennes förmaning. Trots rädslan va jag ändå väldigt taggad och beslutsam att detta ska funka!

Mina förbättringar som jag satt upp tillsammans med min hälsorådgivare är 10000 steg om dagen som vardagsmotion, 3 ombytta pass i veckan, måltidsordningen (ca 8-8.30, 11.30-12, 15.30-16 och 19.30-20) samt att jag ska gå och lägga mig i tid (klockan 22). Jag tycker att jag är ganska duktig på att följa dessa, dock har jag svårt ibland att få ihop mina 10000 steg. Ja, att gå och lägga sig 22 är inte heller alltid enkelt, men jag försöker i alla fall!

Idag har jag kört 34 dagar eller ca 4,5 veckor och har gått ner 7,2 kg! Det är en fantastisk känsla när man får på sig sina tajta jeans igen eller ett par stövlar som varit väldigt svåra att få på sig tidigare!

Det har inte alls varit så jobbigt som jag trodde att det skulle vara innan. Jag känner mig pigg, stark och nästan inte hungrig alls. Dock saknar jag ibland att få äta riktig mat eller bara lite sallad eller en frukt, men jag är övertygad om att den tiden kommer snabbare än jag kan ana! Jag har 7 veckor eller 7,8 kg kvar tills jag går in i en balans-fas och kan börja äta riktig mat igen.

Denna veckan har jag varit förkyld och ligger lite efter i träningen, men tänkte ta mig till Itrim i morgon bitti för att köra att pulspass sen på fredag kör jag ett Grith Strength på SATS, sen är jag hemma med mina 3 pass denna veckan eftersom jag körde ett cykel-pass på SATS i måndags.

För att jag ska komma ändå in i mål och inte tappa motivationen när jag bara har några kilon kvar fick jag ett tips att lista 10 orsaker till att nå min målvikt:

  1. Hälsosamt BMI på 22
  2. Kunna köpa kläder i rätt storlek
  3. Kunna köpa de stövlar jag vill ha
  4. För att slutföra mitt “projekt”
  5. I sommar vill jag gå på stranden utan att skämmas
  6. För att kunna fortsätta projekt “barn”
  7. Vill känna mig nöjd med att jag gjorde det hela vägen
  8. Vill rida in min häst utan att fundera på om jag väger för mycket
  9. För att ha lite “buffert” innan jag hittar min balans
  10. Svårt att komma på nåt mer…

Vi hörs!

Kram

Relaterade poster

Leave a Reply