Frukost och mellanmål på fjällvandringen

Nu är det bara två dagar kvar (eller nästan bara en) innan vi ska påbörja vår resa norrut till Kiruna, så här letas det grejer, det sista ska inhandlas och maten håller på att paketeras i lagoma portionspåsar. Det här är vad vi kommer äta till frukost och mellanmål:

3 frukostar av 5 kommer vi att äta blåbärsgröt där jag har blandat för 2 portioner: 2 dl havregryn, 1 dl rågflingor, 2 portionspåsar fruktsoppa (blåbär/hallon men man kan ju ta den man gillar bäst). På fjället kommer jag koka upp det med 6 dl vatten och ev servera med utblandad pulvermjölk. Varje 2-portionspåse väger 186g/st. (558g för 3st)

2 frukostar kommer vi äta müsli och mjölk. Jag har vägt upp 115g müsli i en påse och lagt till 3 msk torrmjölk och på fjället kommer jag att blanda ut detta med 2 dl vatten –jätteenkelt och gott! Vi har valt en müsli med mycket fibrer och frukt, nötter och bär. Varje portion väger 136g (544g för 4st)

Under dagen tänkte jag inte att vi skulle äta någon rejäl lunch, utan hellre småäta lite och eventuellt komplettera med någon varma koppen eller liknande om vi är jättehungriga. Jag har gjort i ordning 10 st påsar (1 var/dag) med ca 65g “jägarsnus” innehållande m&m’s, hasselnötter, sötmandel, torkade aprikoser, russin samt solrosfrön. Alla dessa tillsammans väger 723g.

För att få lite extra energi när blodsockret dippar har jag gjort så kallade Runekakor som jag tänkte att vi kunde ha 1 var/dag, dessa väger dock ganska mycket och vi tar med 11 bitar så väger det 589g!

Totalt kommer våra frukostar och mellanmål väga 2414g (får se om vi verkligen tar med så många Runekakor)!

Relaterade poster